آراء حرة

11:38 مساءً EET

اسعاد يونس تكتب : إنجازات.. حبشتكانات

■ السيد المحترم رئيس هيئة الرقابة المالية على الشركات.. بصفتى مساهمة فى أوراسكوم تليكوم وأعتبر من ضمن المساهمين كبارهم وصغارهم والذين يشكلون 49% من ملكية هذه الشركة.. وصاحبة مصلحة أصيلة ولا أتمتع بأى حيادية فى هذا الموضوع.. أتساءل: ما السر فى العجلة بالموافقة على عرض الشراء المقدم من الشركة الروسية لشراء أسهم المساهمين؟؟.. خصوصا وأنت تعلم أن صفقة مماثلة تتم من قبل الحكومة الجزائرية لشراء 51% من وحدة أوراسكوم هناك.. وبالتأكيد تعلم أن وزير الاتصالات الجزائرى صرح بأنه سوف يعلن فى نهاية هذا الشهر تفاصيل هذه الصفقة والتى سيتضح منها قيمة وحدة الجزائر والتى ستنعكس على سعر السهم فى أوراسكوم القابضة.. سواء بالسلب أو بالإيجاب.. فقد يرفع السعر أو يخفضه.. ولا يخفى عليكم أيضا أن البائع هناك هو الشارى هنا.. وأن له مصلحة واضحة فى سرعة الشراء قبل إعلان النتائج فى الجزائر.. وإلا.. فلماذا لم يتقدم بهذا العرض منذ فترة؟؟.. ولماذا يتعجل البت الآن؟؟.. لأنه لم يكن واثقا من أن الصفقة ستتم فى الجزائر.. إذن لماذا الحجر على حقنا فى معرفة السعر المناسب بدلا من احتمال أن يباع سهمنا بسعر بخس فتتسبب فى خسائر لمساهمين صبروا على هذه الشركة طيلة أكثر من عشرة أعوام ماضية؟؟.. ولديهم أمل فى أن يزيد السعر بنسبة 30% عن العرض المقدم.. ألا تهمكم مصلحة المستثمر فى مصر كبر حجمه أم صغر؟؟
■ أذكركم بأنكم وافقتم من قبل على صفقة بيع البنك الأهلى سوسيتيه جنرال للقطريين بسعر بخس فكبدتم المساهمين فروقا كبيرة فى سعر السهم تصل إلى حوالى خمستاشر جنيه.. القطريين قبّضوا البنك فلوسه بره مصر بالعملة الصعبة والمساهم المصرى لبس السعر بالجنيه المصرى وبالسعر الرسمى.. فطلع الفرق كمان بتاع سبعة جنيه فى السهم.. ليه يعنى وعشان إيه؟؟.. واستغرقت المفاوضات حوالى خمسة أشهر.. ومفاوضات إى إف جى هيرمس بقالها سنة ونص شغالة.. إشمعنى أوراسكوم تليكوم اللى مستعجل على البت فيها؟؟.. ده الراجل الجزائرى حايعلن آخر الشهر ده.. يعنى استناه.. ولا أرجو أن يكون الرد سأقبل بالعرض وإذا لم يعجب السعر المساهمين مايبيعوش.. وأين دورك الوطنى فى أن تحرص على مصلحة المساهمين وترعاها؟؟.. إن مركزك يرتب عليك مسؤوليات مالية وقانونية تجاه المستثمر المصرى وغير المصرى فى هذا البلد.. وإلا الموضوع له علاقة بحد من رجال الأعمال الجدد؟؟.. لايكون حد له مصلحة مع الروس وحايكون عضو فى الفريق المصاحب للرئيس فى زيارته لروسيا والا حاجة.. إننى كصاحبة مصلحة أصيلة أطالبك بانتظار نتائج صفقة الجزائر..عساها تعدل المايلة وترفع السعر قليلا.. وبعدها اقبل العرض حتى لو كان بربع الثمن.. لحظتها لا لوم عليك.. ولكن التعجل غير المفهوم لن يسكت عليه أحد.. وأنا شخصيا لن أسكت عن المطالبة بحقى بكل الطرق القانونية..
■ بالمناسبة هى الهيئة دى تبع مين حاليا؟؟.. رئيس الوزرا والا وزير الاستثمار والا الصناعة والا التجارة؟؟.. الواحد مابقاش فاهم حاجة.. الواحد يشتكى للدكتور مرسى مثلا؟؟.. لأ ده راجل بتاع فيزيا ومش حايفهم فيها.. طب رئيس الوزرا؟؟.. الراجل عليه حكم وربنا يستر عالخلايق.. النائب العام؟؟.. نهوون.. اللى قاعد والا اللى حاييجى والا مين؟؟.. المر بزيادة..
■ الفنان خالد النبوى.. ضرب مثلا فى طريقة مقاومة القرف اللى احنا فيه بطريقة عملية.. بدل ما يقعد يلك على الفيس بوك وتويتر.. وفى عز عز الكساد ووقف الحال الفنى.. أنتج من جيبه الخاص حملة «مصر محدش يتحرش بيها».. وساعدته القنوات اللى عندها دم لنشر هذه الحملة.. هو ده الدور اللى لازم يلعبه كل ف موقعه..
■ من الكلمات المنتشرة على الوسائط الإلكترونية.. المعادلة التى حيرت العالم.. ثروة معدنية، ثلث آثار العالم، بحر أبيض، بحر أحمر، قناة سويس، نهر النيل، غاز طبيعى، مصانع، ثروة بشرية عملاقة، تراث حضارى ضارب فى عمق التاريخ = بلد بتشحت.. البركة فى اللى اتنكبت بيهم البلد.. الأول كنا بنشحت بألاطة على موديل حسنة وانا سيدك.. دلوقتى بنشحت بمنطق جزمتك وانا أبوسها.
■ والله صعبانين عليا الإخوان دول هما ومواليهم على تنوع أصنافهم.. حاتلاقوها م الإعلام والا القضاء الواقف والقاعد والا الجيش والا الثوار والأحزاب المعارضة والا أنصار شفيق وأنصار عكاشة وأنصار مبارك والا الأقباط والا بقية الشعب الساكت عالبلا.. يا لهوى.. كل دول ضدكوا ويتمنوا رحيلكوا النهاردة قبل بكره؟؟.. بس الواحد ما ينكرش إنكم لحد دلوقتى محظوظين لإن كل القوى دى مش متحدة ضدكوا.. أنا رأيى إنكوا بدل ما تنزلوا مليونيات التمثيل دى على أساس إننا هبل ومصدقين العته ده.. تقيموا الليل وتدعوا ألا يتحدوا.. وأن يستمر غباؤهم لفترة..
■ هى الناس مشغولة بإيه؟؟.. كل ما أسأل على حد ألاقيه معتكف وبيعمل حاجة.. وأخيرا اكتشفت السر.. حصلت فرّة فى الأصدقاء وكل واحد منكب على الأوراق بيكتب منجزاته.. اتضح إن المنجزات دى حاجة سهلة خالص.. وبما إن الوضع هكذا فسأبادر برصد إنجازاتى أنا روووخرة.. إنشالله ما حد حوش..
■ أنا أول امرأة مصرية مش منتخبة.. مانا مارشحتش نفسى فمحدش انتخبنى.. أنا أول امرأة مصرية مش ملتحية.. أيوون.. وإن كنت أتمتع بزغب خفيف فوق الشفة العليا بس ربنا يخليلنا المزيلات بقى.. أول امرأة مصرية مدنية.. مارحتش التجنيد.. رفضونى عشان عندى تقوس فى الساقين وبامشى زى مخرطة الملوخية.. رغم إنى حاصلة على شهادة تقدير فى الفتونة، حيث إننى كنت ضريبة نار بريمو.. أول امرأة مصرية ببص يمين وشمال وانا بعدى الشارع.. ماهو إن ماعملتش كده حاتهف.. أول امرأة مصرية تقمع البامية وتعملها ببوزة.. مش اقطشها كده وتبقى مفلطحة.. ومن إنجازاتى التى سيتحدث عنها التاريخ أننى لما أعوز أطبخ بروح المطبخ.. أى والله.. أول امرأة مصرية تصحى الصبح.. أومااااااال.. بس ساعات أضرب خُم لحد الضهر، لكنها استثناءات يعنى.. ولدى من الإنجازات الشبيهة أكوام أكوام.. جارى الرصد والتسجيل.. نراكم عند طباعة الكتاب الأول عن إنجازاتى التى سأصعق بها العالم المتحضر المتقدم.. ومحدش أحسن من حد.

التعليقات